Elluviidud tegevused

2022. aastal alustati valdkondade ülese liikumisaktiivsuse edendamise tegevuskava koostamist, mis aitab muuta liikumisharjumuste parandamise võimalikult paljude poliitikate ning eluvaldkondade osaks.

Tegevuskavasse said kirja tegevused alates 2023. aastast ning allpool on näha juba teostatud algatused.

Samuti on võimalik tutvuda liikumisaktiivsuse tegevuskava aruandega 2024. aasta kohta.

Eesti liikumisaktiivsuse tegevuskava

2024 aruanne

Haridus- ja Teadusministeerium
Alushariduse seaduse muutmine
Haridus- ja Teadusministeerium

Soovitud tulemus:

Alushariduse korralduse süsteem on muudetud sidusamaks ning see toetab kõigi laste koolivalmidust.

2024
2026
Indikaatorid

Alushariduse seaduse täiendamine

Arutelud ja kooskõlastamine

Seaduse vastuvõtmine

Seaduse jõustumine

Lühiülevaade

Uue seaduse eesmärk on muuta alushariduse korralduse süsteemi sidusamaks, et toetada kõigi laste koolivalmidust. Liikumise valdkonna õppe-ja kasvatustegevuste põhimõteteks on:

1) luua lapsele tingimused ja võimaldada aktiivset tegutsemist nii üksi kui ka rühmas, et laps tunneks rõõmu igapäevasest liikumisest erinevates keskkondades ja tingimustes;

2)rikastada lapse tegevusvõimalusi erinevate arendavate sportlike tegevustega;

3) suunata lapse üld- ja peenmotoorika, põhiliikumiste ja kehaliste võimete arengut läbi erinevate liikumistegevuste, spordialade ja tantsu;

4) suunata last igapäevastes käelistes tegevustes ja harjutuste sooritamisel kasutama mõlemat kätt, täpsust nõudvas tegevuses domineerivat kätt;

5) tagada lapse liikumisoskuste ja kehaliste võimete arengut igapäevaste liikumist nõudvate tegevuste (matkade, vaba aja mängude, jalutuskäikude jms) ja juhendatud eakohaste liikumisõpetuse tundide kaudu.

Seadus vastu võetud 11.12.2024. Järgmise sammuna on koostamisel õppekava, sh liikumisõpetus, et lasteaiad saaksid rakendada õppekava alates 1.09.2025.

Vastutaja

Haridus- ja Teadusministeerium

Koolide sportimistingimuste kaardistamise uuring
Spordikoolituse ja -Teabe Sihtasutus

Soovitud tulemus:

Eesmärk on kaardistada Eesti üldhariduskoolide sportimistingimused, mis hõlmab spordipaiku, koolikeskkonda ning spordivahendeid ja -tegevusi.

100%
2024
2024
Indikaatorid

Uuringu planeerimine

Uuringu andmekogumine

Tulemuste analüüs

Lõppraporti valmimine

Lühiülevaade

2024. aasta küsitluse eesmärk on kaardistada Eesti üldhariduskoolide sportimistingimused, mis hõlmab põhikoolide ja gümnaasiumide vastuseid. Uuringu korraldab Spordikoolituse ja -Teabe Sihtasutus koostöös Haridus- ja Teadusministeeriumi, Tartu Ülikooli liikumislabori, Liikumisharrastuse Kompetentsikeskuse, Eesti Kehalise Kasvatuse Liidu ja Eesti Linnade ja Valdade Liiduga. Uuring keskendub koolide sportimispaikadele, liikumisaktiivsust toetavale koolikeskkonnale, spordivahenditele, tunnivälisele spordiharrastusele ning koolide spordiringidele. Lisaks hõlmab küsitlus koolide üleminekut uuele kehalise kasvatuse/liikumisõpetuse ainekavale, koolitusvajadust ja praktikal põhinevaid väljakutseid. Küsitluse vastuste põhjal koostab sihtasutus kokkuvõtte, mis saadetakse koolidele ja kohalikele omavalitsustele tagasisidena, pakkudes võrdlust Eesti keskmise ja maakonna keskmisega.

Vastutaja

Spordikoolituse ja -Teabe SA

Partnerid

Liikumisharrastuse kompetentsikeskus
Tartu Ülikooli Liikumislabor
Eesti Kehalise Kasvatuse Liit
Eesti Linnade ja Valdade Liit

Kultuuriministeerium
Treeneri tööjõukulu toetuse paindlikumaks muutmine selliselt, et ka multisporditreeningud oleksid soodustatud
Kultuuriministeerium

Soovitud tulemus:

Läbi multisporditreeningute laiema pakkumise vähendada laste ja noorte seas treeningutelt väljalangemist.

100%
2023
2024
Indikaatorid

Treeneritoetuse määruse esitamine kooskõlastamiseks partneritele

Ettepanekutega arvestamine

Treeneritoetuse määrus on muudetud

Mõõdik

Laste ja noorte treeningutel osalemise %: 54,1 (2023)

Lühiülevaade

Multisporditreeningud on üheks võimaluseks, kuidas noori kauem treeningutel hoida.
Üheks suunaks konkreetsed multisporditreeningute grupid, mis tähendab, et regulaarselt harrastatakse erinevaid spordialasid.
Teiseks suunaks on see, et treeneri tööjõukulu toetuse määrus ei piiraks teiste spordialade pakkumist. See võiks võimaldada näiteks korvpalligrupil vahepeal juurde võtta teise ala treeneri, et treeninguid mitmekesistada.
Multispordi vaate sissetoomine treeneri tööjõukulu toetusesse vajab tõenäoliselt ka mõningast lisarahastust.

Oktoober 2024: uuendatud ministri määrus on heaks kiidetud. Alarahastuse tõttu jäi multispordi treeningrühmade lisamine toetusmeetmesse ettepanekuks tuleviku. Lisaks peaksime selle muudatusega seoses suhtlema mh ka kohalike omavalitsustega, et ka nemad oleksid valmis sarnaseid treeningrühmi toetama. Küll aga tehti samm edasi selles osas, et treeningrühma juurde saab nüüdsest tuua teiste spordialade treenereid – eesmärgiga treeninguid mitmekesistada.

Lisainfot
Vastutaja

Kultuuriministeerium

Partnerid

Eesti Olümpiakomitee
Spordialaliidud
Spordikoolituse ja -Teabe Sihtasutus

Perekesksete, mitteaktiivsetele inimestele suunatud tegevuste ja teenuste disainimine
SA Liikumisharrastuse kompetentsikeskus

Tegevus liideti algatusega “Väikelastega peredele suunatud liikumishommikud ning -tegevused”

100%
2023
2025
Indikaator

Perekesksete, mitteaktiivsetele suunatud tegevuste ja teenuste disainimise pilootprojekt läbi viidud

Teenusedisaini töötoad 4 regionaalses tervisespordikeskuses

Lühiülevaade

Koostöös teenuseosutajatega viiakse läbi perekesksete teenuste ja tegevuste disainimine, et luua võimalusi peredele üheskoos aktiivseks ajaveetmiseks.

Oktoober 2024: Käivitatud on 2 projekti: 1. Piloot perede spordihommikud 5 keskuses, mis toetavad selle teema analüüsimist. 2. Teenusedisaini töötoad 4 regionaalses tervisespordikeskuses, et kaardistada perekesksete ja mitteaktiivsetele suunatud teenuste disainimisele.

Vastutaja

SA Liikumisharrastuse kompetentsikeskus

Partnerid

Tartu Ülikool
Tallinna Ülikool
Spordikeskused
Tervisespordikeskused
Ürituste korraldajad
Maakondlikud spordiliidud

Riigi poolt toetatud regionaalsete tervisespordikeskuste teenuste arendamine
Kultuuriministeerium

Soovitud tulemus:

Regionaalsed tervisespordikeskused pakuvad inimestele üle Eesti mitmekesiseid ja kvaliteetseid liikumisvõimalusi.

100%
2023
2024
Indikaatorid

2023-2026 regionaalsete tervisespordikeskuste toetusmeede on välja töötatud ja toimib

Analüüs ja ettepanekud tervisespordikeskuste üleriigilise võrgustiku arendamiseks liikumisvõimaluste pakkumisel vabas õhus on teostatud

Lühiülevaade

Kultuuriministeeriumi kolmest toetusmeetmest „Regionaalsete tervisespordikeskuste väljaarendamise toetusmeede 2019-2022“, Regionaalsete tervisespordikeskuste edasiarendamise toetusmeede 2023-2026“ ja regionaalsete tervisespordikeskuste olme- ja teenindushoonete rajamise toetusmeetmest“ on toetust saanud kokku 27 erinevat regionaalset tervisespordikeskust. 2023-2026. aasta meetme ning olme- ja teenindushoonete meetmega defineeriti regionaalse tervisespordikeskusena maakonnas või piirkonnas keskselt kasutatavat liikumise harrastamiseks loodud taristu, kus on võimalik vabas õhus aasta läbi peamiselt tasuta harrastada erinevaid liikumisviise ning muu hulgas peab seal olema kunstlume tootmisvõimekus ja valgustatud liikumisrajad.

Vabariigi Valitsuse tööplaani punkt 8.2.6. alusel edastatakse kultuuriministrile analüüs ja ettepanekud tervisespordikeskuste üleriigilise võrgustiku arendamiseks liikumisvõimaluste pakkumisel vabas õhus. On tõenäoline, et ettepanekute rakendamine vajab lisarahastust.

Vastutaja

Kultuuriministeerium

Partnerid

Regionaalsed tervisespordikeskused
Kohalikud omavalitsused

Puuetega inimeste sportimis- ja liikumisvõimaluste pilootuuring
Kultuuriministeerium

Soovitud tulemus:

Eesmärgiks on saada andmeid selle kohta, millised on puuetega inimeste liikumisharjumused, peamised takistajad (ja ka võimaldajad) olemaks füüsiliselt aktiivne.

100%
2024
2025
Indikaatorid

Pilootuuringu planeerimine

Pilootuuringu teostaja leidmine

Pilootuuringu andmekogumine

Pilootuuringu tulemuste analüüs

Pilootuuringu lõppraport

Lühiülevaade

2024.a algatab Kultuuriministeerium puuetega inimeste spordi- ja liikumisharrastuse pilootuuringu, et testida, kuidas edaspidi üleriikliku uuringuga koguda andmeid puuetega inimeste liikumisaktiivsuse kohta. Pilootuuring viiakse läbi kolme erineva asukoha ja rahvastikuarvuga omavalitsuses, 18-aastaste või vanemate puuetega inimeste hulgas.
Uuringu tulemusena töötatakse välja metoodika üleriigilise uuringu läbiviimiseks, kaardistatakse uuringu läbiviimise kitsaskohad ja sihtrühma spetsiifikast tulenevad raskused uuringu läbiviimisel ning testitakse metoodika ja valimi moodustamist.
Uuringu tulemused võimaldavad välja töötada üleriigilise puuetega inimeste liikumisharrastuse uuringu metoodika ja testida läbi valimi moodustamise põhimõtted. Pikemas perspektiivis võimaldavad pilootuuringu tulemused arendada välja seireinstrumendi liikumisaktiivsuse hindamiseks, saada usaldusväärset ja teaduspõhist sisendit poliitikate kujundamiseks, teha tõhusamat koostööd kohalike omavalitsuste (KOV-ide) ja kohalike spordiliitudega puuetega inimeste liikumisharrastust takistavate asjaolude väljaselgitamisel.
2026. aastal on plaanis algatada üleriiklik uuring.

Vastutaja

Kultuuriministeerium

Partnerid

Eesti Uuringukeskus OÜ

Koolispordi uuringu teostamine
Kultuuriministeerium

Soovitud tulemus:

Läbi küsitlusuuringu on välja selgitatud, kas Eesti Koolispordi Liidu poolt korraldatud võistlustel saavad osaleda kõik soovijad, kuidas see mõjutab ülejäänud õppetööd ning millise kehalise aktiivsusega on lapsed ja noored, kes seal osalevad.

100%
2023
2023
Indikaatorid

Uuringu planeerimine

Uuringu andmekogumine

Tulemuste analüüs

Lõppraporti valmimine

Lühiülevaade

2023. aasta mais viis Kultuuriministeerium läbi koolispordi teemalise uuringu, mille raames küsitleti Eesti üldhariduskoolide III, VI, IX ja XII klasside õpilasi ning liikumisõpetuse ja kehalise kasvatuse õpetajaid, teiste õppeainete õpetajaid ning koolide juhtkondade liikmeid.

Küsitlusuuringuga sooviti saada infot koolidevahelise võistlussüsteemi toimimise kohta, mida korraldab Eesti Koolispordi Liit – eelkõige, kui paljud lapsed on võistlustele kaasatud ja mis on nende liikumisharjumused. Uuringu tulemused on abiks koolispordi suunalise tegevuse planeerimisel.

Leiti, et võistlussüsteemi on kaasatud kolmandik lastest, kellest enamus võistlevad paralleelselt ka mõnes muus süsteemis. Samuti on osalejad keskmisest aktiivsemad, seega mitteaktiivsete kaasamise osas ei ole koolidevahelised võistlused kuigi tulemuslikud. Samas, need, kes võistlustel osalevad, väljendasid rahulolu.

Lisainfot
Vastutaja

Kultuuriministeerium

Partnerid

Haridus- ja Teadusministeerium
Tartu Ülikooli Liikumislabor
Tervise Arengu Instituut
Liikumisharrastuse kompetentsikeskus

Liikumisaasta läbiviimine ning selle parimate praktikate juurutamine
SA Liikumisharrastuse kompetentsikeskus

Soovitud tulemus:

Kogu 2023. aasta vältel on tähelepanu keskmes liikumisaktiivsus, sellega seotud võimalused ja teadlikkus. Tegevuste positiivne mõju kandub edasi järgmistesse aastatesse.

100%
2023
2023
Indikaatorid

Liikumisaastat kokkuvõttev aruanne on koostatud

2023. aasta lõpus läbi viidud uuringu kohaselt olid liikumisaasta toimumisest teadlikud 44% elanikest

Lühiülevaade

Liikumisaasta 2023 eesmärk oli tõsta tähelepanu keskmesse liikumisaktiivsus, sellega seotud võimalused ja teadlikkus, aga ka liikumiskultuur ja üritused ehk kõik, mis aitab kaasa liikumisega seotud mõtteviisi ja kultuuri edendamisele. Liikumisaasta igal kuul võeti tulipunkti erinev liikumisviis või -võimalus ning koostöös
partneritega kutsuti inimesi teemakuugaseotud algatustel osalema.

Liikumisaasta peamisteks eesmärkideks olid:
– teadmisvara on kogutud ja jagatud, on toimunud teadlikkuse kasv;
– iga kuu on toimunud vähemalt üks liikuma kutsuv algatus, mis inspireerib ala proovima;
– organisatsioonid on kaasatud ja toimunud eraldi algatused (uute algatuste teke);
– pilootprojektid on ellu viidud;
– on loodud mudelid, et iga järgnev aasta oleks liikumisaasta.

Lisainfot
Vastutaja

SA Liikumisharrastuse kompetentsikeskus

Partnerid

TÜ Liikumislabor
Tervisekassa
Tervise Arengu Instituut
Maakondlikud spordiliidud
Kohalikud omavalitsused
Spordialaliidud

Sotsiaalministeerium
“Liikumine töökohal” veebilehe loomine
Tööinspektsioon

Soovitud tulemus:

Koostatud on teemaleht „Tervislik liikumine töökohal“.

100%
2023
2024
Indikaator

Teemaleht “Liikumine töökohal” on valminud

Mõõdik

Lehekülje kuvamiste arv: >200 (aprill 2024)

Lühiülevaade

Tööelu portaali www.tooelu.ee tehakse eraldi teemaleht „Liikumine töökohal“, kuhu lähevad üles erinevad video ja plakatid, mis on TI enda poolt välja antud (nt võimlemine töökohal).

Lisainfot
Vastutaja

Tööinspektsioon

Kehalise inaktiivsuse ja liigse kehakaalu kulu välja selgitamine Eestis
Tervise Arengu Instituut

Soovitud tulemus:

Täiskasvanute kehalise inaktiivsuse ning liigse kehakaalu majanduslik mõju Eestis on hinnatud.

100%
2023
2024
Indikaatorid

Uuringu planeerimine

Uuringu andmekogumine

Tulemuste analüüs

Lõppraporti valmimine

Lühiülevaade

Soomes teostati 2022. aastal analüüs, milles leiti, et madala kehalise aktiivsuse ja istuva eluviisi kulu riigile on 4,7 miljardit eurot aastas. See oli oluline tõuge selleks, et riik hakkaks tõeliselt kehalise aktiivsuse edendamist prioritiseerima.
Uuring valmis TAI poolt 2024. aasta aprillis ja hindas täiskasvanute kehalise inaktiivsuse ning liigse kehakaalu vahetut majanduslikku mõju Eestis. Uuring käsitles vaid kululiike, mida oli võimalik andmepõhiselt seostada riskiteguri ning terviseseisunditega.

Lisainfot
Vastutaja

Tervise Arengu Instituut

Õigusruumi täiendamine selliselt, et õpi- ja kasvukeskkond soosiks enam tasakaalustatud toitumist ja liikumist
Sotsiaalministeerium

Soovitud tulemus:

Õigusruumi muudatused soosivad tasakaalustatud toitumist ja liikumist toetavat õpikeskkonda.

66%
2023
2025
Indikaatorid

Rahvatervishoiu seaduse ja selle rakendusaktide koostamine

Arutelud ja õigusaktide kooskõlastamine

Õigusaktide vastuvõtmine ja jõustumine

Lühiülevaade

Rahvatervishoiu seaduse uuendamise raames uuendatakse lasteasutuste tervisekaitsenõuded. Tervisekaitsenõuete uuendamisel on kavas silmas pidada, et need edendaks laste tervist ja soodustaks lasteasutuses ohutut liikumist. Rahvatervishoiu seadusega koos uuendatakse ka koolieelsete lasteasutuste ja koolide toitlustamist reguleerivat määrust. Uue määrusega on suurem tähelepanu kvaliteedil (menüü mitmekesisus, puu- ja köögiviljade, marjade pakkumine, soola ja lisatud suhkrute koguse piiramine jne).

Oktoober 2024: Valmimas on rakendusaktide mustandid mis reguleerivad laste õpi- ja kasvukeskkonna nõuded ning toitlustamist, kus lisaks üldistele nõuetele on eesmärk edendada laste tervist nii läbi toitumise kui ka kehalise aktiivsuse tõstmise.

Vastutaja

Sotsiaalministeerium

Partnerid

Tervise Arengu Instituut
Haridus- ja Teadusministeerium